Utförande och deltagande

Är dans bra mot smärta i korsryggen?

Är dans bra mot smärta i korsryggen?

Naturligtvis är svaret JA, utom när det gör ont. Låt oss dyka in i det här lite.

För det första, varför är dans bra för smärta i korsryggen? Det är bra eftersom grundläggande rörelse är bra för dig. Din kropp behöver rörelse. Kroppen reagerar på rörelse, uppmuntrar läkning, och dans, som en rörelse, är bra för smärta i korsryggen, förutom som jag sa, när det gör ont. Detta är bara ett annat sätt att formulera min välslitna fångstfras: “Använd den eller tappa den men missbruk inte den” så “inte missbruka den” betyder att du inte gör det om det gör ont. Annars är rörelsen bra eftersom den behåller den fysiska kapaciteten du har och den kan till och med förlänga den. Så ja, dans är bra eftersom rörelsen är bra.

 

Men varför är dans i synnerhet en bra rörelseform? Det finns forskning som visar att många människor rör sig på ett mer vätsket avslappnat sätt, vilket är mindre hotande än mer formella, strukturerade, rehabiliteringsövningar. Så när jag får människor att göra en viss uppsättning övningar, spänns många upp som de gör dem, vilket inte är bra, medan att bara försiktigt svaja till musiken, i ditt kök, är dans mycket mindre hotande, och därför ofta utförs med mindre muskelspänningar i bakgrunden, och följaktligen mindre benägna att orsaka smärtsamma muskelspasmer. Så av den anledningen att det är mindre hotande kan det vara en särskilt bra rörelseform.

För det andra är det för många människor roligare än att göra specifika rehabiliteringsövningar, och om det är roligare är det mer hållbart. Så dans är särskilt bra att göra om du har ryggsmärta eller återkommande smärta i nedre ryggen.

Det är mindre hotande, det är roligare och därför mer hållbart och kryssar i rutan “Använd den eller förlorar den men missbruk inte den”.

Vad händer nu om det gör ont? Om det gör ont, måste du ta reda på vilken rörelse eller kombination av rörelser som verkar förvärra korsryggen, och antingen sluta göra det eller göra dem på ett annat sätt så att det inte skadar.

Jag uppskattar att det kan vara svårt att klämma fast det om smärtan inte är där just nu, men kommer på efter att du har slutat dansa; men säkert, om du dansar och du känner ryggsmärta när du dansar, sluta. Tänk på “vilken rörelse gjorde jag?”, Och försök eliminera den rörelsen eller göra det annorlunda nästa gång du dansar.

Den andra saken att göra är att kanske registrera sig för Active X Backs-utbildningskursen, den onlinekurs som vi har för smärta i nedre rygg, whiplash och ischias, eftersom det finns en specifik uppsättning övningar där som är utformade för att stärka och förbättra uthållighet och postural anpassning av korsryggen och resten av dig, och som sådan kan de göra din dansupplevelse så mycket mindre smärtsam och därför roligare.

Så överväg att göra specifika övningar för att komplettera din dans, och klipp under tiden ut de rörelser som är smärtsamma. Du kan även använda sig av en ryggkorsett som hjälper dig mot smärtan.

Som en liten recension, ja, dans är bra för ryggsmärta förutom när det gör ont, eftersom det följer principen ”Använd den eller förlorar den men missbruk inte den”. Det är mindre hotande, det är roligare och därför mer hållbart. Om det gör ont, så klipp ut de rörelser som verkar vara de problematiska. Annars i de stora orden från Len Goodman … “Keeeeeeep-dans!”

Hur du kan använda dans för att förhöja kvaliteten av ditt liv

Dansen definieras som ”en konstform som består av utvalda och målmedvetna följder av rörelse av människor”. Men det är mycket och mer än så och alla som uppskattar konst kommer definitivt att uppskatta Dans som konstform.

Ursprunget till Dans dateras enligt vissa arkeologiska bevis ända tillbaka till forntida indiska, egyptiska och grekiska civilisationer. Även Bibeln refererar till många evenemang med anknytning till dans på något eller annat sätt.

I vissa civilisationer var Dans en metod för berättande som exempelvis indisk dans Kathak. Andra ansåg det enbart som en form av njutning, både genom att delta i det eller att bara titta på dansarna.

Dans och knäskador

Även om de olika danserna som utförs och avnjuts runtom i världen är för många för att beskriva dem alla finns det två grundformer när det kommer till dans som utförs i hela världen – utförande och deltagande. ”Performance dance” är här i princip ett spektakel som utförs på en scen. En sådan dans berättar vanligtvis en historia med hjälp av kostymer, mimning och scentillbehör. Andra gånger kan det endast vara en tolkning av det musikaliska ackompanjemanget..

Exemplen på sådana danser är den klassiska dansen i Indien, Western baletten samt japanska och kinesiska sång- och dansdrama. Vanligtvis är dessa klassiska former representerade som endast en dans, men de kan även vara del av en opera eller andra former av musikalisk teater.

Du tänker antagligen inte på dans när du hör ordet ”knäskada” eller ”idrottsskada”.

Sanningen är den att just dans faktiskt är relativt högt drabbat av just förslitnings- eller akuta knaskador.

Vi rekommenderar därför att du skyddar ditt knä med utvalda och testade knästöd/knäskydd eller fotledsskydd.

Varför bör du lära dig dansa?

 

Som nämnts ovan, är en del danser eller snarare de flesta danser en bra form av motion.

Det är ett bra sätt för dig att träna muskler och ben och samtidigt ha kul. De flesta tycker att det är mycket bättre än svettas i gymmet eller utöva någon tråkig övning.

Inte bara det dans är också ett bra sätt för alla att träffa nya vänner som du kan umgås med på en klubb.

Dans hjälper dig också att få stressen ut ur ditt system.

I själva verket behöver du inte en partner eller en publik för att kunna njuta av dans. Det är bara att slå på din favoritmusik och röra din kropp till rytmen.

Ytterligare ett skäl är att vissa typer av Dans också kan förvandla hela din karaktär och inställning, särskilt gäller detta när du dansar klassisk dans.

Det finns många innovativa dansare som har uppfunnit sina egna speciella dansstilar och som med dem lockar stor publik vart de än går.

Det kan därmed sägas att Dans helt enkelt kan förbättra kvaliteten på ditt liv på mer än ett sätt.

Vi rekommenderar dig att definitivt överväga det som en aktivitet värt att hänge sig åt.